Financiële risico’s OV-chipkaart voor blinde en slechtziende reizigers verleden tijd

Niet kunnen zien of je nu bent in- of uitgecheckt. Het saldo op je kaart niet kunnen controleren. Voor reizigers met een visuele beperking of doofblindheid was de OV-chipkaart een bron van (financiële) zorgen.

Maar vanaf vandaag kunnen zij met de NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden in heel Nederland ‘reizen op rekening’ in de trein, tram, bus en metro. Mislukte in- en uitchecks worden achteraf gecorrigeerd, waardoor ze nooit te veel betalen.

De eerste kaart wordt op woensdagmiddag 15 oktober 2014, op de Internationale Dag van de Witte Stok, overhandigd door staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) aan Peter Waalboer, vrijwilliger bij de Oogvereniging.

Belangrijke stap vooruit
Ingeborg van der Pijl, themacoördinator Oogvereniging: “We hebben ons met de samenwerkende belangenorganisaties voor mensen met een visuele beperking, een oogaandoening of doofblindheid hard ingespannen voor toegankelijk openbaar vervoer. De NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden maakt het reizen een stuk gemakkelijker en is daarom een belangrijke stap vooruit.”

Hoe werkt Reizen op rekening?
Reizigers met een visuele beperking of doofblindheid kunnen de NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden aanvragen. Met de NS-Business Card, die tot voor kort alleen voor de zakelijke markt beschikbaar was, checken reizigers gewoon in en uit.

Het verschil is alleen dat er pas achteraf betaald hoeft te worden. Als het niet gelukt is om goed in- of uit te checken, wordt dat gecorrigeerd, zonder dat de reiziger daar omkijken naar heeft. Er is hiervoor een speciaal Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden ingericht, als onderdeel van de Klantenservice OV-chipkaart.

Meer weten?
Voor meer informatie over Reizen op rekening met de NS-Businesscard voor Blinden en Slechtzienden, kijk op www.ov-chipkaart.nl/blindofslechtziend. Of neem contact op met het Serviceloket OV Blinden en Slechtzienden via 0800 – 48 48 400 (gratis) of door een mail te sturen naar serviceloket@ovchipkaart.nl.

Voucherproject Oog 2013-2015
Samenwerking van patiënten- en belangenorganisaties van
mensen met een visuele beperking, oogaandoening of doofblindheid.

0 comments on “Financiële risico’s OV-chipkaart voor blinde en slechtziende reizigers verleden tijdAdd yours →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *