Audiolezen

In Nederland vinden we dat iedereen volwaardig moet kunnen meedoen in onze samenleving. Dat een leesbeperking nooit je leven mag beperken. Dat álle informatie die je nodig hebt, beschikbaar moet zijn in een leesvorm die jou het beste past. Iedereen heeft tenslotte recht op informatie. En daar werken we met z’n allen iedere dag aan. Dat is nodig ook. Er zijn in Nederland immers ruim 1,1 miljoen mensen met een leesbeperking. En deze groep wordt alleen maar groter. Veel van uw relaties kennen de mogelijkheden die Stichting Aangepast Lezen biedt al, maar nog lang niet iedereen met een leesbeperking is ervan op de hoogte dat zij beschikken over een collectie van maar liefst 70.000 gesproken boeken, kranten en tijdschriften. Daar gaat nu verandering in komen!

Campagne Audiolezen
Begin maart starten Stichting Aangepast Lezen, CBB en Dedicon in samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek een omvangrijke, landelijke campagne om de gesproken leesvorm meer bekendheid te geven. Dat doen we onder de naam: Audiolezen. Dankzij innovatieve projecten hebben we de mogelijkheden om ‘grenzeloos lezen’ steeds meer invulling te geven. De genoemde stichtingen trekken in 2015 gezamenlijk op om mensen te informeren over de aantrekkelijke mogelijkheden van Audiolezen en de rol van (Audio)lezen in de maatschappij. Op deze manier brengen we informatie en leesplezier binnen ieders bereik.
Audiolezen is exclusief beschikbaar voor mensen die een leesbeperking hebben, zoals dyslexie of slechtziendheid.
We zijn er trots op dat Job Cohen op 12 maart het startsein geeft voor de campagne.
Dat doen we in een toepasselijke locatie: ‘t Theater van het Woord in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Job Cohen en Lilly Knibbeler (directeur Koninklijke Bibliotheek) zullen spreken over de rol die lezen inneemt om volwaardig te kunnen participeren in de maatschappij. Met het groeiend aantal mensen met een leesbeperking is de noodzaak om alternatieve leesvormen te ontwikkelen groot. Vervolgens zullen in een paneldiscussie Irmgard Reijntjes (Stichting Aangepast Lezen), Edwin Meijerink (Dedicon), Gerard Cornet (CBB) en een klant van Stichting Aangepast Lezen worden ondervraagd over Audiolezen. Angela Groothuizen zal deze interactieve sessie leiden.
Tijdens de campagne wordt er verwezen naar de website audiolezen.nl. Op deze website kunnen nieuwe klanten op een laagdrempelige manier een voorproefje krijgen van boeken, kranten en tijdschriften in gesproken vorm. De campagne wordt breed in de media ondersteund, bijvoorbeeld met reclamecommercials op landelijke en regionale radiozenders. Daarnaast zullen folders op verschillende locaties te vinden zijn en uiteraard wordt ook online veel bekendheid gegeven aan Audiolezen. Daarnaast is ook hard gewerkt aan de nieuwe app waarmee Audiolezers eenvoudig en overal onbeperkt toegang krijgen tot gesproken lectuur via hun smartphone of tablet. Ook die presenteren we op 12 maart. Graag nodigen we u uit om bij de presentatie aanwezig te zijn.

Programma

12:30 uur Ontvangst
13:00 uur Start sprekers over maatschappelijk belang Audiolezen
– Job Cohen
– Lily Knibbeler
– Paneldiscussie onder leiding van Angela Groothuizen
14:00 uur Presentatie campagne Audiolezen en vanaf circa 14.30 uur borrel

Stichting Aangepast Lezen CBB Stichting Dedicon.

0 comments on “AudiolezenAdd yours →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *